- Úvod
- RADY A NÁVODY
- Jak na černobílé fotografie
Láká vás tištěná černobílá fotografie? Nejste spokojeni se stávající kvalitou černobílých výtisků? Pak čtěte dál.
Černobílá fotografie vyjadřuje spoustu pocitů a emocí zcela jinak než barevná. Je navíc jakousi chloubou fotografovy tvorby. Má nádech umění. Podtrhuje individualitu a jedinečný „rukopis“. Vyžaduje jiné postupy při její tvorbě i více úsilí. V tomto článku poradíme, jak dosáhnout krásných černobílých výtisků.
Příprava tiskových dat
Dříve než se rozhodnete, zda fotografii pojmete barevně nebo černobíle, zvažte, jakého efektu chcete snímkem dosáhnout a konečné rozhodnutí si nechte do pohodlí domova. Pořizujte své snímky do formátu RAW (NEF, CR2 apod.), které následně upravíte v počítači. Během této úpravy můžete barevný obraz zkonvertovat na černobílý. To může pomoci fotografii nejen z uměleckého, ale i kvalitativního hlediska. Např. fotografie pořizované za špatných světelných podmínek na vysoké hodnoty ISO mohou vypadat lépe v černobílém provedení, protože se tím potlačí nehezký barevný šum ve prospěch uměleckého zrna.
Při převádění barevného snímku na černobílý dbejte na správné „namíchání“ barevných kanálů tak, aby fotografie neztratila kresbu a patřičnou dramatičnost. Kresba v barevné fotografii je totiž tvořena primárně jasem jednotlivých bodů (např. oční bělmo je světlejší než tvář) a sekundárně jejichbarevností (např. růž na tváři není světlejší než zbytek tváře, ale je jinak barevná). Černobílá fotografie je však barevnosti zbavena - o kresbu se tak stará výhradně jas jednotlivých bodů. Během konverze je tedy nutné pořádně si prohlédnout jakou obrazovou informaci jednotlivé barevné kanály nesou a podle toho nastavit jejich vzájemný poměr. Tím zvýrazníme ten kanál, který nese největší míru důležitých detailů fotografie.
Následným krokem k úspěšné konverzi je tzv. odstínová úprava. Jde zejména o zvýšení kontrastu, případně pokročilou úpravu křivek, které fotografii dodají patřičnou dynamiku.
Správný fotopapír je naším spojencem
Je důležité si uvědomit, že ke zvýraznění požadovaných pocitů z finální černobílé fotografie přispěje zásadním způsobem správně zvolený fotopapír, proto vybírejme raději z kvalitních materiálů.
V prvé řadě používejte materiály s vyšší gramáží (typicky více než 250gsm). To proto, že pro dosažení vysokých denzit (sytosti barev) je potřeba tisknout v nejvyšší kvalitě s nejvyšším dávkováním inkoustů. Velké množství dodaného inkoustu musí být fotopapír schopen okamžitě pojmout, aniž by došlo k jeho rozpití a/nebo zkroucení podložky materiálu.
Kvalitní podložka fotopapíru garantuje jeho perfektní technické vlastnosti (např. Nezkroucení při tisku, apod.) Řada povrchů navíc dodává „svým“ výtiskům jedinečnou obrazovou bohatost a trojrozměrný efekt. Ano, je to právě povrch podložky, který dokáže zesílit a podtrhnout kýžené emoce z hotového díla. Pokud si výtisk vezmete do ruky jistě Vám neunikne příjemný hmatový zážitek. Sametovou hebkost bavlny zkrátka nenahradí syntetický kompozit. Díky absenci optických zjasňovačů (OBA), kyselin či ligninu nedochází k blednutí a křehnutí papíru. To má za následek dlouhou životnost výtisku.
![]() | ![]() |
Výrazně texturovaný povrch William Turner (vlevo) a extra hladký Photo Rag Ultra Smooth (vpravo) od výrobce Hahnemühle. |
Rychlou absorbci, přesné „zafixování“ dopadajících inkoustových kapek i jejich výsledný barevný projev má na starosti povrchová vrstva, tzv. coating. Její parametry velmi ovlivňují konečnou pohledovou kvalitu daného výtisku.
Neexistuje žádné jednoznačné ani zaručené pravidlo, zda použít pro černobílý tisk matný nebo lesklý papír. Tiskem na matné materiály dosáhneme u fotografií zajímavého rustikálního efektu. Lesklými a pololesklými povrchy zase dodáme výtiskům elegantní nádech a vznešené kouzlo.
Doporučeným postupem je materiály si osobně vyzkoušet a „osahat“. K tomu slouží testovací sety, např:. mediaJET ART Testovací balení. Tím si uděláme vlastní představu o tom, který materiál k našemu portfoliu nejlépe „sedí“.
Oblíbené motivy a osvedčené materiály
Zimní krajina je dokonalým motivem pro černobílé fotografie. Čím bude váš snímek kontrastnější, tím více vzrušující bude vypadat následně na papíře. Zkuste ji vytisknout třeba na texturovaný matný William Turner 310.
Dalším oblíbeným motivem v černobílé fotografii jsou portréty. Bezbarvý portrét totiž podtrhuje osobnost a charakter fotografované osoby. Pokud je navíc osoba osvětlena z boku, výrazně se zvýší její výraz a kontrast. Říká se, že čím je daná osoba starší, tím více vzrušující a zajímavější je její obraz. Starší osoby ovšem mají často barevně ne zcela konzistentní pokožku, což může na barevné fotografii působit rušivě. Černobílá fotografie tento rušivý efekt jemně, ale důsledně potlačuje. Pro černobílé portréty tohoto typu se dobře hodí hluboce matné papíry s hladkými až lehce strukturovanými povrchy, například mediaJET Natural Smooth nebo velmi populární Photo Rag 308 od Hahnemühle. Pokud tíhnete k lesklejším materiálům určitě vyzkoušejte mediaJET Natural Silk.
![]() | ![]() |
Ušlechtilý povrch EDITION Etching Rag od Canson-Infinity |
Černobílá fotografie se stala nepostradatelnou také v architektuře. Široká škála kontrastů díky různým odstínům šedé zdůrazňuje tvar budov, zatímco absence v tomto případě rušivých barev podtrhne liniovou kompozici fotografie. Tím můžeme dosáhnout zajímavých efektů bez ohledu na to, zda se jedná o moderní či historickou architekturu. Pro úchvatné černobílé fotografie architektury zkuste třeba mediaJET PhotoArt White Baryta.
Jdeme tisknout
Tisk černobílé fotografie v profesionální kvalitě je nejnáročnější disciplínou vyžadující nejlepší technologie i hodně zkušeností. Proto je dobré zmínit, že s běžnou tiskárnou pro kancelářské nebo domácí použití kvalitních černobílých výtisků nedosáhneme. Je to dáno tím, že tyto typy tiskáren používají jen základní barvy CMYK. Pro tisk každodenních barevných dokumentů to obvykle bohatě stačí, nicméně u černobílého fototisku je situace zcela jiná. Černobílá fotografie vyžaduje rozsah od čistě bílé (0% černé), přes odstíny šedé až po 100% černou. A právě řada šedých odstínů se míchá z těchto základních barev CMYK. To se projeví nežádoucím výskytem barevného nádechu (žlutým, zeleným) ve výsledném výtisku. Z tohoto důvodu nejsou běžné domácí tiskárny vhodné pro tyto účely.
Chcete-li se černobílým tiskem seriózně zabývat, pořiďte si kvalitní fototiskárnu nebo si nechte fotky vytisknout v renomovaném studiu.
Skutečně neutrálního černobílého tisku dosáhneme použitím pouze černých a šedých inkoustů. Tisk v tomto módu umožňují jen ty nejlepší (a také nejdražší) fototiskárny. Ovšem výsledek stojí za to. Pro dosažení nejlepších výsledků nastavte nejvyšší kvalitu tisku v tiskovém ovladači. Mnohé tiskárny umožňují nastavení tzv. „monochromatického tisku“, který automaticky odpojí barevné kanály. Tím máme zaručen neutrální černobílý tisk. Pro dosažení hladších šedých přechodů v tisku je lepší využít různých plug-inů (nahrazují ovladač tiskárny) do grafických programů nebo RIPů, které nám umožňují tisknout ve větší bitové hloubce (např. 12 bitů) než v případě běžného ovladače (8bitů). Co to znamená v praxi? Z původních 256 gradací šedé v případě 8bitové hloubky máme pro 12ti bitovou hloubku k dispozici 4096 úrovní, tj. 16x více! Můžeme tak tisknout daleko jemnější přechody šedé než při použití základního ovladače tiskárny! Předpokladem úspěchu jsou vždy správně připravená data.
![]() |
Nastavení monochromatického tisku u fototiskárny Canon iPF6450 |
Závěrem
Dodržením těchto postupů při výrobě vlastních černobílých fotografií se Vám odvděčí jejich profesionálním výsledkem a Vám poskytne oprávněnou radost z perfektně odvedené práce!
Vaše vytištěné fotografie uchovávejte dle našeho doporučení popsané v článku Péče o tiskové materiály , aby Vás a Vaše blízké mohli těšit desítky let!
Přejeme Vám spoustu zábavy při tvorbě černobílé fotografie a spoustu nádherně vytištěných fotek !